Albert Heijn Lodder

logo
Sterrenhof 18 | 3204 AT | Spijkenisse T: 0181-650160 | E: ahlodder@hotmail.com

Impact hebben met veganistische taartjes

Geplaatst op 21 juni 2018 om 15:54 door Nadia van Ingen

232 keer gelezen

Sharp Sharp draait al een paar jaar als veganistische bakkerij. Vorig jaar verkochten ze ongeveer 150.000 taartjes. Nu het bedrijf een van de winnaars van de Product Pitch van Albert Heijn is, rekenen oprichters Frank Hanssen en Renate de Klein op een verdubbeling of zelfs verdriedubbeling van de afzet.

‘We willen voor iedereen een feestje creëren’, zegt De Klein. Op de vraag of niet elke taartenbakker dat wil, zegt ze uit overtuiging nee. ‘Wij maken geen gebruik van dierlijke producten en geraffineerde suikers. En onze taartjes, koekjes en granola zijn glutenvrij. Ze zijn geschikt voor mensen met allergieën en voor alle levensovertuigingen. Dat we geen dierlijke producten als melk, boter of eieren gebruiken, is niet alleen goed voor dieren, maar zorgt ook voor een lagere CO2-footprint. Daar kan inderdaad iedereen blij mee zijn.’

Verfijnde veganistische recepturen
Hanssen en De Klein zijn van huis uit beiden ontwerper. Toen ze jaren geleden vegetarisch werden, en daarna veganistisch, merkten ze hoe lastig het was om gebak te kopen dat aan hun eisen voldeed. ‘Daarom zijn we zelf gaan bakken. Vrienden en familieleden zeiden dat het lekker was en dat we er meer mee moesten doen. Uit nieuwsgierigheid zijn we in 2014 eens op een markt in Rotterdam gaan staan, waar we de prijs kregen voor het beste product. We hadden geen ambitie om een bakkerij te beginnen, maar toen horecagelegenheden vroegen of we hen konden leveren, hebben we begin 2015 Sharp Sharp opgericht. We zijn erg begaan met duurzaamheid en hiermee konden we echt impact hebben. We hebben alles verkocht en al het geld in het bedrijf gestoken. We hebben ook alle opbrengsten van Sharp Sharp geïnvesteerd.’

Het eerste half jaar besteedden Hanssen en De Klein aan het verfijnen van producten en recepturen. In mei vroeg Yoghurt Barn, een bedrijf met twaalf door Nederland verspreide winkels of ze voor hen wilden bakken, en moesten ze mensen in dienst nemen. Het jaar daarop openden ze een winkeltje annex bakkerij in Rotterdam. Nog steeds gaan ze regelmatig naar de markt. Er werken inmiddels zeven mensen bij Sharp Sharp.

Willy Wonka-fabriek
Begin dit jaar werden Hanssen en De Klein op een markt gespot door medewerkers van Food Rebels, het innovatiebureau van Albert Heijn dat onder meer de jaarlijkse Product Pitch organiseert. ‘Zij nodigden ons uit om eens een weekje naar de Albert Heijn-vestiging op het Gelderlandplein in Amsterdam te komen. Daar werden onze taartjes goed ontvangen. Na die week vroeg de filiaalmanager of zij al bij ons kon inkopen’, lacht De Klein. ‘Food Rebels heeft ons daarna uitgenodigd om mee te doen met de Product Pitch.’

Kan Sharp Sharp de groei aan die de betrokkenheid van Albert Heijn met zich meebrengt? De Klein: ‘Er zijn geen afspraken gemaakt over de hoeveelheid taartjes die we moeten leveren. Albert Heijn heeft gezegd dat we moeten groeien op een manier die voor ons goed voelt. Wij staan nu voor de keuze of we de productie uitbesteden of zelf een Willy Wonka-achtige fabriek moeten bouwen.’

Reageren