Bekijk
Sterrenhof 18 | 3204 AT | Spijkenisse T: 0181-650160 | E: ahlodder@hotmail.com
Laatste nieuws
Meer blogsAlbert Heijn test plasticvrije groente- en fruitafdeling
Geplaatst op 25 March 2019 om 15:18 door
1632 keer gelezen
• 100 Ongekoelde groente- en fruitproducten zonder plasticverpakking.
• Doel: testen hoe het gaat met kwaliteit en houdbaarheid.
• Streven naar besparing van minimaal 270.000 kilo plastic op jaarbasis.
• Start bij Albert Heijn Genderenplein Hoofddorp.
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.
Plastic vooral ergernis bij groente en fruit
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”
Groente en fruit zonder plastic
Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
• Doel: testen hoe het gaat met kwaliteit en houdbaarheid.
• Streven naar besparing van minimaal 270.000 kilo plastic op jaarbasis.
• Start bij Albert Heijn Genderenplein Hoofddorp.
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.
Plastic vooral ergernis bij groente en fruit
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”
Groente en fruit zonder plastic
Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
Reageren
Andere blog berichten
- Albert Heijn verduurzaamt zuivelschap verder met ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma13 January 2021 om 14:48
- Albert Heijn voetbalplaatjes spaaractie is dit jaar een thuiswedstrijd 4 January 2021 om 17:20
- Ontdek de vernieuwde broodafdeling bij Albert Heijn 3 November 2020 om 08:30
- Albert Heijn verdubbelt vega(n) assortiment26 October 2020 om 12:05
- Albert Heijn meest favoriete werkgever onder scholieren en studenten12 October 2020 om 10:10
- Albert Heijn opent nieuwe, ultramoderne koffiebranderij 6 October 2020 om 12:10
- Albert Heijn lanceert Foodstars 7 September 2020 om 15:00
- Albert Heijn breidt schoonmaakassortiment flink uit17 August 2020 om 14:49
- Albert Heijn doneert groente en fruit aan gezinnen van LINDA.foundation10 August 2020 om 13:14
- Albert Heijn en LINDA. lanceren het tijdschrift VRUCHT., een ode aan groente en fruit14 July 2020 om 11:05